DIETA CIĘŻARNEJ. OBALAMY NAJPOPULARNIEJSZE MITY - TROJMIASTO.PL

2024.06.10

Odpowiednie odżywianie w ciąży wpływa na prawidłowy rozwój płodu, zdrowie przyszłej mamy, a w przyszłości także dziecka.

- Jeśli mamy taką możliwość, to już przed zajściem w ciążę warto zmienić swoje nawyki żywieniowe i wyeliminować z diety składniki, które nie są zalecane ciąży - mówi lek. Katarzyna Hytry, ginekolog z przychodni Medyczna Gdynia.

Oprócz kontroli jakości i liczby posiłków kobiety ciężarne powinny stosować właściwą suplementację rekomendowanych przez lekarza witamin i minerałów. Prawidłowe żywienie zmniejsza ryzyko powikłań, w tym poronienia, przedwczesnego poronienia, niskiej wagi urodzeniowej, makrosomii płodu, ale także komplikacji wynikających z niedostarczenia płodowi odpowiednich minerałów i witamin.

Ciążowe mity: 1. "Za mało jesz. Trzeba jeść za dwoje"

- Jak chyba każda przyszła mama chcę dla swojego dziecka jak najlepiej i dbam o to, co jem i w jakich ilościach. Ale mam już dość komentarzy, że jem za mało, bo powinnam jeść za dwoje. Sytuacji nie poprawia fakt, że mam niezbyt widoczny ciążowy brzuch i już słyszałam, że to na pewno wina tego, że odchudzam się w ciąży - narzeka nasza czytelniczka Kasia.

W diecie ciężarnych największe znaczenie ma jakość, a nie liczba spożywanych posiłków. Posiłki lepiej jeść częściej, co trzy lub cztery godziny, ale w mniejszych ilościach.

- W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki odżywcze oraz witaminy i składniki mineralne. Podczas pierwszych tygodni ciąży wzrost zapotrzebowania na energię jest niewielki, ale zwiększa się pod koniec I trymestru. Od II trymestru zapotrzebowanie na energię zwiększa się o ok. 285 kcal, w trzecim III o ok. 475 kcal w porównaniu z zapotrzebowaniem sprzed ciąży - wyjaśnia lek. Katarzyna Hytry.

Oznacza to, że nie ma potrzeby jedzenia podwójnie, a już jeden posiłek pokryje dodatkowe zapotrzebowanie na energię.

2. "W ciąży nie można pić kawy"

O ile w ciąży bezwzględnie nie należy palić papierosów, pić alkoholu oraz napojów energetycznych, ponieważ sprzyjają powstawaniu wad płodu, to według aktualnych wytycznych dopuszczalne jest spożycie 300 mg/dobę kofeiny, czyli 1-2 filiżanki kawy dziennie. Nie jest więc prawdą, że kofeina jest niedopuszczalna w diecie ciężarnej. Można też zwykłą kawę zamienić na kawę bezkofeinową.

- W pierwszej ciąży nie mogłam patrzeć na kawę, ale w drugiej nie byłam w stanie oprzeć się smakowi kawy. Wiedziałam, że filiżanka nie zaszkodzi dziecku, ale ile komentarzy się nasłuchałam, to nawet trudno powtórzyć - opowiada nasza czytelniczka Monika.

Jednocześnie pamiętajmy, że w ciąży bardzo ważne jest prawidłowe nawodnienie. Należy przyjmować średnio od 2 do 2,5 l płynów na dobę, najlepiej niskozmineralizowanej, niegazowanej wody.

3. "Kobiety ciężarne nie powinny być na diecie wegetariańskiej"

Zapotrzebowanie na białko w okresie ciąży zwiększa się w stosunku do okresu przed ciążą. Jego dzienne spożycie powinno wynosić średnio 54-96 g w zależności od wieku, masy ciała kobiety ciężarnej i jej aktywności fizycznej.

- W diecie kobiet ciężarnych powinny przeważać białka pochodzenia zwierzęcego. Źródłem białka jest mleko i jego przetwory, mięso, w tym mięso drobiu i ryb, oraz jaja. Produkty pochodzenia roślinnego, takie jak rośliny strączkowe, powinny stanowić uzupełnienie puli białka w diecie kobiet ciężarnych. Potrawy z ryb powinny być spożywane raz lub dwa razy w tygodniu - przyznaje Katarzyna Hytry.

Jak każda dieta eliminacyjna może nieść ryzyko niedoborów, jednak dzięki właściwemu skomponowaniu jadłospisu i ustaleniu suplementacji można nie dopuścić do negatywnych skutków stosowania diety wegetariańskiej. Gdy kobieta spodziewająca się dziecka nie spożywa mięsa, powinna być w stałym kontakcie z lekarzem i dietetykiem, by kontrolować ewentualne niedobory, ale przy stosowaniu suplementacji i odpowiedniemu żywieniu nie ma konieczności włączania do diety mięsa na okres ciąży.  

Ciążowe fakty. Jakie produkty są zabronione?

Kobiety ciężarne powinny wykluczyć z diety produkty, których spożywanie grozi zatruciem lub zakażeniem drobnoustrojami, w tym: niepasteryzowane mleko i  produkty mleczne, surowe, niedogotowane, niedopieczone mięso, surowe ryby i owoce morza, surowe jaja i produkty jajeczne, niepasteryzowane soki owocowe i warzywne, a także kiełki, które mogą być wyhodowane ze skażonych mikrobiologicznie ziaren.

- W diecie kobiet ciężarnych należy unikać nadmiernej ilości soli oraz ostrych przypraw, takich jak ostra papryka czy pieprz cayenne. Tłuszcze powinny stanowić ok. 30-35 proc. energii, ale kwasy tłuszczowe nasycone powinny dostarczać nie więcej niż 10 proc. energii, a spożycie cholesterolu nie powinno przekraczać 300 mg/dobę - dodaje Katarzyna Hytry.

Czytaj więcej na: https://dziecko.trojmiasto.pl/Dieta-ciezarnej-Obalamy-najpopularniejsze-mity-n189502.html

Wróć

Formularz kontaktowy dla Pacjenta

Masz do nas pytania ? Chcesz umówić wizytę ?
Napisz do nas korzystając z poniższego formularza ...